El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
La valoració de tots els participants a la sessió va ser unànime, a tots ens havia agradat el llibre.
Pel que fa a la sessió, vam començar amb una petita ressenya biogràfica d’aquest longeu autor, del qual vam calcular que si era nascut a Arieja el 1925, avui en dia té 97 anys.
«Andrieu Lagarda nasquèt a Belestar (Arieja) en 1925. De jove prenguèt consciéncia de sa lenga e fondèt l’Acadèmia patoise amb d’autres companhs liceans. Foguèt ensenhaire d'espanhòl e de letras mas lèu comencèt a ensenhar tanben l’occitan. Creèt lo cercle occitan de Carbona, la seccion de Garona-Nauta de l’IEO, lo CREO (Centre Regional dels Ensenhaires d’Occitan), que presidiguèt pendent 22 ans; foguèt nomenat Conselhièr Academic per l’occitan, crèa la revista « Atal », collabòra a mai d’una revista, produsiguèt d’emissions de ràdio coma : « L’ora occitana, Panoramà occitan ». Es mèstre en jòcs de l’Acadèmia dels Jòcs Florals.
Sa produccion literària es fòrça variada e rica: diccionaris, metòdes d’iniciacion a l’occitan, contes, legendas, reviradas e adaptacions de contes e de romans, racontes, antologias literàrias, obratges de toponimia, recuèlhs de dires e expressions comentats, obratges sus l’istòria e la cultura d’Arièja, poèmas.
Andrieu Lagarda a collectat dempuèi un cinquantenat d’annadas mai de dos cents contes que lor fiselitat a la lenga populara e lor contengut ne fan lo rebat d’una civilizacion. Ne balha la version escrita per los pèrdre pas.»
Durant la sessió vam recordar que els llocs privilegiats de transmissió dels contes, la vetllada, havien desaparegut amb el temps. Però vam observar que en l’obra que havíem llegit, l’autor, en fer-ne la transcripció, havia conservat les marques d’oralitat que donen vida a la narració. Per altra banda, si s’han escoltat els enregistraments, es pot apreciar com la veu i personalitat de la rondallaire permeten recrear aquest ambient. Pel que fa a la pel·lícula Bufòla e lo lop blanc, vam destacar el to tant còmic del primer conte, l’esperit picaresc, que en la lectura, potser a causa de llegir en un idioma que no és el propi, a alguns dels assistents ens havia costat de captar.
Participants del Club de Lectura.
Pel que fa a les marques d’oralitat més freqüents d’aquests contes:
Repeticions de formules, tric trac, passi per un Prat, lo conte es acabat, formules màgiques Trica, trica, triqueta, pel poder de la mia broqueta, vòli ... i d’expressions que marquen el fil i el ritme de les històries: pus d’ou, pus de pan; caminet, caminet; que morir me cal. Palometa blanca, palometa blanca, veses pas res venir?
Presència del narrador: mas ieu i era pas convidat; salpiquet de grapauds e que te sabi ieu?
Vos daissi pensar la magnificència de las nòças.
Monòleg interior dels personatges: cossí pòt èsser donc la darrièra...e s’i dintravas?
També vam parlar de la presència d’alguns números màgics a tots els contes sobretot el 3, que simbolitza el progrés, i el 7, que representa l’equilibri, la perfecció.
Pel que fa a les descripcions, els personatges son definits amb poques paraules però precises i evocadores: la bruèissa era: rupada, tòrta e sorda; la mairastra: eissabra, falsièra, irosa, rancurosa; lo diable vièlh: tòrt e cap blanc.
En canvi, les lluites o baralles son evocades amb força expressivitat, podem veure, sentir i fins i tot olorar el combat.
«Un escambi furiós de mossècs e d’urpadas, un cosa cos esglasiant, batalha acarnassida, combat a mòrt…. Dins un concèrt de raunhadisses e de brams.»
També vam subratllar alguns altres punts importants com ara l’estructuració no lineal dels contes i l’assemblatge de curtes unitats narratives que formen un conte dins un conte, per exemple al conte del Còs-sens-anma i al conte Grand-Guilhèm o las pelalhas.
A mes a més, vam explicar que al llarg del camí que fan els protagonistes apareixen éssers que ajuden, uns auxiliars màgics que sempre donen a l’heroi allò que necessitarà per passar les proves, com ara a La bèstia dels sèt caps, a La muntanha verda i a Las tres pomas d’irange. Al conte mai no es deixa res a l’atzar, tot està controlat.
El final feliç de cada conte es una llei pròpia dels contes. Però es va fer broma sobre si el final del conte de Joan de l’Ors era exactament feliç, ja que l’escena final explica que el Joan es casa amb tres princeses i viu al castell amb elles i la seva mare.
Finalment, van comentar que es podien trobar nombrosos variants de cada conte, per exemple la versió de Barbe-bleue de Perrault, dels dos bessons (que Lagarda havia convertit en tres), i que fins i tot havíem trobat una versió quítxua de Joan de l’ors.
La sessió va ser molt amena i participativa.
Pel que fa a la següent lectura, triarem un llibre de Robèrt Lafont, per sumar-nos als actes commemoratius del centenari del seu naixement.
Text: Dolors Català i Esther Lucea (coordinadores del Club de Lectura)
[post_title] => Tres per Tres d'Andrieu Lagarda
[post_excerpt] => El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
[post_status] => publish
[comment_status] => closed
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => tres-per-tres-dandrieu-lagarda
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2023-03-20 16:32:17
[post_modified_gmt] => 2023-03-20 15:32:17
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => https://caoc.cat/?p=17195
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
[queried_object_id] => 17195
[request] =>
SELECT wpcaoc_posts.*
FROM wpcaoc_posts
WHERE 1=1 AND wpcaoc_posts.post_name = 'tres-per-tres-dandrieu-lagarda' AND wpcaoc_posts.post_type = 'post'
ORDER BY wpcaoc_posts.post_date DESC
[posts] => Array
(
[0] => WP_Post Object
(
[ID] => 17195
[post_author] => 2
[post_date] => 2023-03-21 08:00:00
[post_date_gmt] => 2023-03-21 07:00:00
[post_content] =>
El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
La valoració de tots els participants a la sessió va ser unànime, a tots ens havia agradat el llibre.
Pel que fa a la sessió, vam començar amb una petita ressenya biogràfica d’aquest longeu autor, del qual vam calcular que si era nascut a Arieja el 1925, avui en dia té 97 anys.
«Andrieu Lagarda nasquèt a Belestar (Arieja) en 1925. De jove prenguèt consciéncia de sa lenga e fondèt l’Acadèmia patoise amb d’autres companhs liceans. Foguèt ensenhaire d'espanhòl e de letras mas lèu comencèt a ensenhar tanben l’occitan. Creèt lo cercle occitan de Carbona, la seccion de Garona-Nauta de l’IEO, lo CREO (Centre Regional dels Ensenhaires d’Occitan), que presidiguèt pendent 22 ans; foguèt nomenat Conselhièr Academic per l’occitan, crèa la revista « Atal », collabòra a mai d’una revista, produsiguèt d’emissions de ràdio coma : « L’ora occitana, Panoramà occitan ». Es mèstre en jòcs de l’Acadèmia dels Jòcs Florals.
Sa produccion literària es fòrça variada e rica: diccionaris, metòdes d’iniciacion a l’occitan, contes, legendas, reviradas e adaptacions de contes e de romans, racontes, antologias literàrias, obratges de toponimia, recuèlhs de dires e expressions comentats, obratges sus l’istòria e la cultura d’Arièja, poèmas.
Andrieu Lagarda a collectat dempuèi un cinquantenat d’annadas mai de dos cents contes que lor fiselitat a la lenga populara e lor contengut ne fan lo rebat d’una civilizacion. Ne balha la version escrita per los pèrdre pas.»
Durant la sessió vam recordar que els llocs privilegiats de transmissió dels contes, la vetllada, havien desaparegut amb el temps. Però vam observar que en l’obra que havíem llegit, l’autor, en fer-ne la transcripció, havia conservat les marques d’oralitat que donen vida a la narració. Per altra banda, si s’han escoltat els enregistraments, es pot apreciar com la veu i personalitat de la rondallaire permeten recrear aquest ambient. Pel que fa a la pel·lícula Bufòla e lo lop blanc, vam destacar el to tant còmic del primer conte, l’esperit picaresc, que en la lectura, potser a causa de llegir en un idioma que no és el propi, a alguns dels assistents ens havia costat de captar.
Participants del Club de Lectura.
Pel que fa a les marques d’oralitat més freqüents d’aquests contes:
Repeticions de formules, tric trac, passi per un Prat, lo conte es acabat, formules màgiques Trica, trica, triqueta, pel poder de la mia broqueta, vòli ... i d’expressions que marquen el fil i el ritme de les històries: pus d’ou, pus de pan; caminet, caminet; que morir me cal. Palometa blanca, palometa blanca, veses pas res venir?
Presència del narrador: mas ieu i era pas convidat; salpiquet de grapauds e que te sabi ieu?
Vos daissi pensar la magnificència de las nòças.
Monòleg interior dels personatges: cossí pòt èsser donc la darrièra...e s’i dintravas?
També vam parlar de la presència d’alguns números màgics a tots els contes sobretot el 3, que simbolitza el progrés, i el 7, que representa l’equilibri, la perfecció.
Pel que fa a les descripcions, els personatges son definits amb poques paraules però precises i evocadores: la bruèissa era: rupada, tòrta e sorda; la mairastra: eissabra, falsièra, irosa, rancurosa; lo diable vièlh: tòrt e cap blanc.
En canvi, les lluites o baralles son evocades amb força expressivitat, podem veure, sentir i fins i tot olorar el combat.
«Un escambi furiós de mossècs e d’urpadas, un cosa cos esglasiant, batalha acarnassida, combat a mòrt…. Dins un concèrt de raunhadisses e de brams.»
També vam subratllar alguns altres punts importants com ara l’estructuració no lineal dels contes i l’assemblatge de curtes unitats narratives que formen un conte dins un conte, per exemple al conte del Còs-sens-anma i al conte Grand-Guilhèm o las pelalhas.
A mes a més, vam explicar que al llarg del camí que fan els protagonistes apareixen éssers que ajuden, uns auxiliars màgics que sempre donen a l’heroi allò que necessitarà per passar les proves, com ara a La bèstia dels sèt caps, a La muntanha verda i a Las tres pomas d’irange. Al conte mai no es deixa res a l’atzar, tot està controlat.
El final feliç de cada conte es una llei pròpia dels contes. Però es va fer broma sobre si el final del conte de Joan de l’Ors era exactament feliç, ja que l’escena final explica que el Joan es casa amb tres princeses i viu al castell amb elles i la seva mare.
Finalment, van comentar que es podien trobar nombrosos variants de cada conte, per exemple la versió de Barbe-bleue de Perrault, dels dos bessons (que Lagarda havia convertit en tres), i que fins i tot havíem trobat una versió quítxua de Joan de l’ors.
La sessió va ser molt amena i participativa.
Pel que fa a la següent lectura, triarem un llibre de Robèrt Lafont, per sumar-nos als actes commemoratius del centenari del seu naixement.
Text: Dolors Català i Esther Lucea (coordinadores del Club de Lectura)
[post_title] => Tres per Tres d'Andrieu Lagarda
[post_excerpt] => El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
[post_status] => publish
[comment_status] => closed
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => tres-per-tres-dandrieu-lagarda
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2023-03-20 16:32:17
[post_modified_gmt] => 2023-03-20 15:32:17
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => https://caoc.cat/?p=17195
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
)
[post_count] => 1
[current_post] => -1
[in_the_loop] =>
[post] => WP_Post Object
(
[ID] => 17195
[post_author] => 2
[post_date] => 2023-03-21 08:00:00
[post_date_gmt] => 2023-03-21 07:00:00
[post_content] =>
El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
La valoració de tots els participants a la sessió va ser unànime, a tots ens havia agradat el llibre.
Pel que fa a la sessió, vam començar amb una petita ressenya biogràfica d’aquest longeu autor, del qual vam calcular que si era nascut a Arieja el 1925, avui en dia té 97 anys.
«Andrieu Lagarda nasquèt a Belestar (Arieja) en 1925. De jove prenguèt consciéncia de sa lenga e fondèt l’Acadèmia patoise amb d’autres companhs liceans. Foguèt ensenhaire d'espanhòl e de letras mas lèu comencèt a ensenhar tanben l’occitan. Creèt lo cercle occitan de Carbona, la seccion de Garona-Nauta de l’IEO, lo CREO (Centre Regional dels Ensenhaires d’Occitan), que presidiguèt pendent 22 ans; foguèt nomenat Conselhièr Academic per l’occitan, crèa la revista « Atal », collabòra a mai d’una revista, produsiguèt d’emissions de ràdio coma : « L’ora occitana, Panoramà occitan ». Es mèstre en jòcs de l’Acadèmia dels Jòcs Florals.
Sa produccion literària es fòrça variada e rica: diccionaris, metòdes d’iniciacion a l’occitan, contes, legendas, reviradas e adaptacions de contes e de romans, racontes, antologias literàrias, obratges de toponimia, recuèlhs de dires e expressions comentats, obratges sus l’istòria e la cultura d’Arièja, poèmas.
Andrieu Lagarda a collectat dempuèi un cinquantenat d’annadas mai de dos cents contes que lor fiselitat a la lenga populara e lor contengut ne fan lo rebat d’una civilizacion. Ne balha la version escrita per los pèrdre pas.»
Durant la sessió vam recordar que els llocs privilegiats de transmissió dels contes, la vetllada, havien desaparegut amb el temps. Però vam observar que en l’obra que havíem llegit, l’autor, en fer-ne la transcripció, havia conservat les marques d’oralitat que donen vida a la narració. Per altra banda, si s’han escoltat els enregistraments, es pot apreciar com la veu i personalitat de la rondallaire permeten recrear aquest ambient. Pel que fa a la pel·lícula Bufòla e lo lop blanc, vam destacar el to tant còmic del primer conte, l’esperit picaresc, que en la lectura, potser a causa de llegir en un idioma que no és el propi, a alguns dels assistents ens havia costat de captar.
Participants del Club de Lectura.
Pel que fa a les marques d’oralitat més freqüents d’aquests contes:
Repeticions de formules, tric trac, passi per un Prat, lo conte es acabat, formules màgiques Trica, trica, triqueta, pel poder de la mia broqueta, vòli ... i d’expressions que marquen el fil i el ritme de les històries: pus d’ou, pus de pan; caminet, caminet; que morir me cal. Palometa blanca, palometa blanca, veses pas res venir?
Presència del narrador: mas ieu i era pas convidat; salpiquet de grapauds e que te sabi ieu?
Vos daissi pensar la magnificència de las nòças.
Monòleg interior dels personatges: cossí pòt èsser donc la darrièra...e s’i dintravas?
També vam parlar de la presència d’alguns números màgics a tots els contes sobretot el 3, que simbolitza el progrés, i el 7, que representa l’equilibri, la perfecció.
Pel que fa a les descripcions, els personatges son definits amb poques paraules però precises i evocadores: la bruèissa era: rupada, tòrta e sorda; la mairastra: eissabra, falsièra, irosa, rancurosa; lo diable vièlh: tòrt e cap blanc.
En canvi, les lluites o baralles son evocades amb força expressivitat, podem veure, sentir i fins i tot olorar el combat.
«Un escambi furiós de mossècs e d’urpadas, un cosa cos esglasiant, batalha acarnassida, combat a mòrt…. Dins un concèrt de raunhadisses e de brams.»
També vam subratllar alguns altres punts importants com ara l’estructuració no lineal dels contes i l’assemblatge de curtes unitats narratives que formen un conte dins un conte, per exemple al conte del Còs-sens-anma i al conte Grand-Guilhèm o las pelalhas.
A mes a més, vam explicar que al llarg del camí que fan els protagonistes apareixen éssers que ajuden, uns auxiliars màgics que sempre donen a l’heroi allò que necessitarà per passar les proves, com ara a La bèstia dels sèt caps, a La muntanha verda i a Las tres pomas d’irange. Al conte mai no es deixa res a l’atzar, tot està controlat.
El final feliç de cada conte es una llei pròpia dels contes. Però es va fer broma sobre si el final del conte de Joan de l’Ors era exactament feliç, ja que l’escena final explica que el Joan es casa amb tres princeses i viu al castell amb elles i la seva mare.
Finalment, van comentar que es podien trobar nombrosos variants de cada conte, per exemple la versió de Barbe-bleue de Perrault, dels dos bessons (que Lagarda havia convertit en tres), i que fins i tot havíem trobat una versió quítxua de Joan de l’ors.
La sessió va ser molt amena i participativa.
Pel que fa a la següent lectura, triarem un llibre de Robèrt Lafont, per sumar-nos als actes commemoratius del centenari del seu naixement.
Text: Dolors Català i Esther Lucea (coordinadores del Club de Lectura)
[post_title] => Tres per Tres d'Andrieu Lagarda
[post_excerpt] => El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
[post_status] => publish
[comment_status] => closed
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => tres-per-tres-dandrieu-lagarda
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2023-03-20 16:32:17
[post_modified_gmt] => 2023-03-20 15:32:17
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => https://caoc.cat/?p=17195
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
[comment_count] => 0
[current_comment] => -1
[found_posts] => 1
[max_num_pages] => 0
[max_num_comment_pages] => 0
[is_single] => 1
[is_preview] =>
[is_page] =>
[is_archive] =>
[is_date] =>
[is_year] =>
[is_month] =>
[is_day] =>
[is_time] =>
[is_author] =>
[is_category] =>
[is_tag] =>
[is_tax] =>
[is_search] =>
[is_feed] =>
[is_comment_feed] =>
[is_trackback] =>
[is_home] =>
[is_privacy_policy] =>
[is_404] =>
[is_embed] =>
[is_paged] =>
[is_admin] =>
[is_attachment] =>
[is_singular] => 1
[is_robots] =>
[is_favicon] =>
[is_posts_page] =>
[is_post_type_archive] =>
[query_vars_hash:WP_Query:private] => dbd0ab85e946bd6f30bac3e228e34863
[query_vars_changed:WP_Query:private] =>
[thumbnails_cached] =>
[allow_query_attachment_by_filename:protected] =>
[stopwords:WP_Query:private] =>
[compat_fields:WP_Query:private] => Array
(
[0] => query_vars_hash
[1] => query_vars_changed
)
[compat_methods:WP_Query:private] => Array
(
[0] => init_query_flags
[1] => parse_tax_query
)
)
El passat divendres 10 d’abril, el CAOC va dur a terme, en sessió alhora presencial i virtual, la segona sessió del Club de Lectura. El llibre triat per aquesta segona sessió va ser Tres per tres, d’Andrieu Lagarda. Es tracta d’un llibre escrit i pensat per facilitar d’aprenentatge de l’occità a escolars, però gràcies a la mestria de l’autor a l’hora de bastir aquest recull basat en contes tradicionals, els adults participants al Club de Lectura hem gaudit força de la lectura.
La valoració de tots els participants a la sessió va ser unànime, a tots ens havia agradat el llibre.
Pel que fa a la sessió, vam començar amb una petita ressenya biogràfica d’aquest longeu autor, del qual vam calcular que si era nascut a Arieja el 1925, avui en dia té 97 anys.
«Andrieu Lagarda nasquèt a Belestar (Arieja) en 1925. De jove prenguèt consciéncia de sa lenga e fondèt l’Acadèmia patoise amb d’autres companhs liceans. Foguèt ensenhaire d’espanhòl e de letras mas lèu comencèt a ensenhar tanben l’occitan. Creèt lo cercle occitan de Carbona, la seccion de Garona-Nauta de l’IEO, lo CREO (Centre Regional dels Ensenhaires d’Occitan), que presidiguèt pendent 22 ans; foguèt nomenat Conselhièr Academic per l’occitan, crèa la revista « Atal », collabòra a mai d’una revista, produsiguèt d’emissions de ràdio coma : « L’ora occitana, Panoramà occitan ». Es mèstre en jòcs de l’Acadèmia dels Jòcs Florals.
Sa produccion literària es fòrça variada e rica: diccionaris, metòdes d’iniciacion a l’occitan, contes, legendas, reviradas e adaptacions de contes e de romans, racontes, antologias literàrias, obratges de toponimia, recuèlhs de dires e expressions comentats, obratges sus l’istòria e la cultura d’Arièja, poèmas.
Andrieu Lagarda a collectat dempuèi un cinquantenat d’annadas mai de dos cents contes que lor fiselitat a la lenga populara e lor contengut ne fan lo rebat d’una civilizacion. Ne balha la version escrita per los pèrdre pas.»
Durant la sessió vam recordar que els llocs privilegiats de transmissió dels contes, la vetllada, havien desaparegut amb el temps. Però vam observar que en l’obra que havíem llegit, l’autor, en fer-ne la transcripció, havia conservat les marques d’oralitat que donen vida a la narració. Per altra banda, si s’han escoltat els enregistraments, es pot apreciar com la veu i personalitat de la rondallaire permeten recrear aquest ambient. Pel que fa a la pel·lícula Bufòla e lo lop blanc, vam destacar el to tant còmic del primer conte, l’esperit picaresc, que en la lectura, potser a causa de llegir en un idioma que no és el propi, a alguns dels assistents ens havia costat de captar.
Participants del Club de Lectura.
Pel que fa a les marques d’oralitat més freqüents d’aquests contes:
Repeticions de formules, tric trac, passi per un Prat, lo conte es acabat, formules màgiques Trica, trica, triqueta, pel poder de la mia broqueta, vòli … i d’expressions que marquen el fil i el ritme de les històries: pus d’ou, pus de pan; caminet, caminet; que morir me cal. Palometa blanca, palometa blanca, veses pas res venir?
Presència del narrador: mas ieu i era pas convidat; salpiquet de grapauds e que te sabi ieu?
Vos daissi pensar la magnificència de las nòças.
Monòleg interior dels personatges: cossí pòt èsser donc la darrièra…e s’i dintravas?
També vam parlar de la presència d’alguns números màgics a tots els contes sobretot el 3, que simbolitza el progrés, i el 7, que representa l’equilibri, la perfecció.
Pel que fa a les descripcions, els personatges son definits amb poques paraules però precises i evocadores: la bruèissa era: rupada, tòrta e sorda; la mairastra: eissabra, falsièra, irosa, rancurosa; lo diable vièlh: tòrt e cap blanc.
En canvi, les lluites o baralles son evocades amb força expressivitat, podem veure, sentir i fins i tot olorar el combat.
«Un escambi furiós de mossècs e d’urpadas, un cosa cos esglasiant, batalha acarnassida, combat a mòrt…. Dins un concèrt de raunhadisses e de brams.»
També vam subratllar alguns altres punts importants com ara l’estructuració no lineal dels contes i l’assemblatge de curtes unitats narratives que formen un conte dins un conte, per exemple al conte del Còs-sens-anma i al conte Grand-Guilhèm o las pelalhas.
A mes a més, vam explicar que al llarg del camí que fan els protagonistes apareixen éssers que ajuden, uns auxiliars màgics que sempre donen a l’heroi allò que necessitarà per passar les proves, com ara a La bèstia dels sèt caps, a La muntanha verda i a Las tres pomas d’irange. Al conte mai no es deixa res a l’atzar, tot està controlat.
El final feliç de cada conte es una llei pròpia dels contes. Però es va fer broma sobre si el final del conte de Joan de l’Ors era exactament feliç, ja que l’escena final explica que el Joan es casa amb tres princeses i viu al castell amb elles i la seva mare.
Finalment, van comentar que es podien trobar nombrosos variants de cada conte, per exemple la versió de Barbe-bleue de Perrault, dels dos bessons (que Lagarda havia convertit en tres), i que fins i tot havíem trobat una versió quítxua de Joan de l’ors.
La sessió va ser molt amena i participativa.
Pel que fa a la següent lectura, triarem un llibre de Robèrt Lafont, per sumar-nos als actes commemoratius del centenari del seu naixement.
Text: Dolors Català i Esther Lucea (coordinadores del Club de Lectura)
Taller en línia adreçat a aquelles persones que volen practicar i millorar l’expressió oral en occità, tot adquirint més fluïdesa, comprensió i domini de la llengua.
Va dirigit a persones amb
Detalls de l'activitat
Taller en línia adreçat a aquelles persones que volen practicar i millorar l’expressió oral en occità, tot adquirint més fluïdesa, comprensió i domini de la llengua.
Va dirigit a persones amb un bon nivell de la llengua (B1, B2 i C1) que volen o necessiten practicar l’idioma per mantenir el seu nivell, millorar-lo i adquirir més fluïdesa. També és interessant per alumnes que estan realitzant un altre curs de llengua i cultura occitanes i volen practicar de forma més intensiva l’expressió oral.
📌Nivell d’accés recomanat: a partir de l’Intermedi 1
📝 Inscripcions: us podeu inscriure tot fent-nos arribar un e-mail amb les vostres dades (caoc@caoc.cat) i fer el pagament al número de compte ES10 2100-1006-57-0200061117 (CaixaBank).
👉 Descarrega’t el programa del curs.
Hora
Abril 19 (Dimecres) 19:00 - Juny 14 (Dimecres) 20:30
DEBATS, TERTÚLIES / TEMES D’ACTUALITAT / ACTIVITATS PER A AMPLIAR VOCABULARI
Per a aquelles persones que volen millorar la fluïdesa oral i la correcció fonètica i lèxica.
Detalls de l'activitat
DEBATS, TERTÚLIES / TEMES D’ACTUALITAT / ACTIVITATS PER A AMPLIAR VOCABULARI
Per a aquelles persones que volen millorar la fluïdesa oral i la correcció fonètica i lèxica.
Nivell d’accés recomanat: a partir de l’Intermedi 1
Import: 40 euros (32 euros socis CAOC)
Ja pots fer la teva inscripció! Descarrega’t el programa.
Inscripcions: us podeu inscriure tot fent-nos arribar un e-mail amb les vostres dades (caoc@caoc.cat) i fer el pagament al número de compte ES10 2100-1006-57-0200061117 (CaixaBank).
Hora
Abril 24 (Dilluns) 18:00 - Juny 19 (Dilluns) 20:00
Nou taller! "Jaufré Rudel: l’amor de lluny"
Potser per la necessitat de fugir del tabú de l'endogàmia, el fet és que durant tota l'edat mitjana és repetida la imatge d'un desig femení, sempre
Detalls de l'activitat
Nou taller! “Jaufré Rudel: l’amor de lluny”
Potser per la necessitat de fugir del tabú de l’endogàmia, el fet és que durant tota l’edat mitjana és repetida la imatge d’un desig femení, sempre llunyà, estrany i difícil. Les princeses eren distants i l’amor esdevenia un
itinerari forçós per assolir l’inconegut.
El cançoner del trobador Jaufré Rudel ens parla d’aquest amor de lonh que tant marcarà el concepte de l’amor a Occident.
Dies: 13 i 20 de juny de 2023
Horari: 19h00 – 20h30
Professor: Jordi Cerdà Subirachs
Lloc: CAOC. Providència, 42. Barcelona
Aportació: 20 € (Socis 15 €)
Presentació del Cd "Déodat de Séverac i Blanca Selva: cançó en català, occità i obra sacra", que acaba d'editar Mireia Latorre, cantant i sòcia del CAOC. A càrrec de la
Detalls de l'activitat
Presentació del Cd “Déodat de Séverac i Blanca Selva: cançó en català, occità i obra sacra”, que acaba d’editar Mireia Latorre, cantant i sòcia del CAOC. A càrrec de la cantant Mireia Latorre i del músic Peter Krivda que interpretaran algunes de les peces incloses en el CD i també en farem una explicació.
Déodat de Séverac, residí a Ceret i fou amic de músics catalans, poetes occitans i gran amic de Frederic Mistral. Gairebé tot el CD és obra inèdita.
L’acte tindrà lloc a la Sala d’Actes del Museu d’Història de Catalunya (Pça. de Pau Vila, 3, 08039 Barcelona), a les 18:00 h.
SANT JOAN DE TORAN (CANEJAN), 17 DE JUNY
15.30h, Plaça de Sant Joan. Preu: gratuït
Detalls de l'activitat
SANT JOAN DE TORAN (CANEJAN), 17 DE JUNY
15.30h, Plaça de Sant Joan. Preu: gratuït
Cada 17 de juny, l’Aran celebra la seva DiadaNacional, per commemorar la recuperació de l’autogovern aranès el 1991, 157 anys després que l’Estat espanyol l’abolís. Fins avui, però, aquesta Diada s’ha celebrat en un terreny estrictament institucional. PerifèriaCultural ha volgut posar fi a aquesta anomalia i organitzar la primera festa popular de la Diada Nacional d’Aran, que servirà de tret de sortida a tot el cicle.
L’esdeveniment tindrà lloc a Sant Joan de Toran, a Canejan, un dels municipis amb menys pes demogràfic però culturalment més interessants, allunyat de les zones turístiques de Naut Aran.
Programa:
17:00 h – Xocolatada i Jòc de Quilhes
Per als menuts i grans, amb l’Associació de Quilhes de Tredòs
18:00 – Col·loqui “Era Val d’Aran laguens dera nacion occitana”
19:00 – Demostració de danses tradicionals occitanes
Exhibició i taller amb Es Corbilhoèrs de Les
20:00 – Ò.C. BRIGADA INTERNACIONAL
22:00 – LO BAL DEL LOP amb Guillaume Lopez & Thierry Roques
Ball tradicional
El CAOC participarà al Col·loqui i també disposarà d’un estand informatiu i de llibres en occità.
El Tractat de Cosmètics i Confitures és un receptari de l’apotecari, astròleg i visionari occità Miquèl de Nostradamus sobre temes de bellesa, farmàcia i melmelades.
Pot semblar un poti-poti o un calaix de
Detalls de l'activitat
El Tractat de Cosmètics i Confitures és un receptari de l’apotecari, astròleg i visionari occità Miquèl de Nostradamus sobre temes de bellesa, farmàcia i melmelades.
Pot semblar un poti-poti o un calaix de sastre, però va ser molt popular i útil a França i altres països europeus al segle XVI.
Presentació a càrrec del traductor, Josep Tarragona.
Curs reconegut com a activitat de formació permanent del professorat pel Departament d’Educació.
Aquest curs es realitzarà en línia. Sessions en directe a través d’una plataforma virtual i
Aquest curs es realitzarà en línia. Sessions en directe a través d’una plataforma virtual i el suport d’una aula virtual.
Nivell: Nivell Bàsic (A2), iniciació
Dates: del 29 de juny al 27 de juliol de 2023
Classes i tutories en directe: dilluns i dimecres (de 18h a 20h) i els dijous (de 18h30 a 20h).
La resta de temps l’alumnat el dedicarà a treball autònom guiat pel professorat.
Càrrega lectiva: 60h (equival al curs regular, Bàsic1 i Bàsic2).
Preu de promoció: 100€
RECONEIXEMENT PER A PROFESSORS: curs de 60h reconegut com a activitat de formació permanent del professorat pel Departament d’Educació. Per obtenir la certificació de l’activitat és necessari haver realitzat i superat l’examen i obtenir una valoració positiva de les tasques planificades en relació amb l’aprofitament.
Deixa’ns el teu email i rebràs les nostres notícies:
Utilitzem galetes al nostre lloc web per oferir-vos l’experiència més rellevant recordant les vostres preferències i repetides visites. En fer clic a “Accepto les galetes”, accepteu l'ús de TOTES les galetes. Tanmateix, podeu visitar “Configuració de les galetes” per tal d'obtenir un consentiment controlat.
Aquest lloc web utilitza galetes per millorar la vostra experiència mentre navegueu pel lloc web. D'aquestes, les galetes que es classifiquen com a necessàries s'emmagatzemen al vostre navegador, ja que són essencials per al funcionament de les funcionalitats bàsiques del lloc web. També fem servir galetes de tercers que ens ajuden a analitzar i entendre com feu servir aquest lloc web. Aquestes galetes s'emmagatzemaran al vostre navegador només amb el vostre consentiment. També teniu l'opció de desactivar aquestes galetes. Però desactivar algunes d'aquestes galetes pot afectar la vostra experiència de navegació.
Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquestes cookies garanteixen les funcionalitats bàsiques i les característiques de seguretat del lloc web, de forma anònima.
Galeta
Durada
Descripció
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 any
Establida pel connector de consentiment de galetes GDPR, aquesta galeta s'utilitza per registrar el consentiment de l'usuari per a les galetes a la categoria "Publicitat".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 mesos
Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Analítiques".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 mesos
La galeta s'estableix pel consentiment de la cookie del GDPR per registrar el consentiment de l'usuari per a les cookies a la categoria "Funcionals".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 mesos
Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. Les cookies s'utilitzen per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Necessàries".
cookielawinfo-checkbox-others
11 mesos
Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Altres".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 mesos
Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Rendiment".
CookieLawInfoConsent
1 any
Enregistra l'estat del botó predeterminat de la categoria corresponent i l'estat de CCPA. Funciona només en coordinació amb la galeta principal.
viewed_cookie_policy
11 mesos
La galeta la configura el connector de consentiment de galetes GDPR i s'utilitza per emmagatzemar si l'usuari ha consentit o no l'ús de galetes. No emmagatzema cap dada personal.
_GRECAPTCHA
5 mesos 27 dies
Aquesta galeta la configura el servei de recaptcha de Google per identificar robots per protegir el lloc web d'atacs maliciosos de correu brossa.
Les galetes funcionals ajuden a realitzar determinades funcionalitats, com ara compartir el contingut del lloc web a plataformes de xarxes socials, recopilar comentaris i altres funcions de tercers.
Galeta
Durada
Descripció
sb
2 anys
Aquesta galeta és utilitzada per Facebook per controlar les seves funcionalitats, recopilar la configuració d'idioma i compartir pàgines.
Les galetes de rendiment s'utilitzen per entendre i analitzar els índexs clau de rendiment del lloc web que ajuden a oferir una millor experiència d'usuari per als visitants.
Les galetes analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes cookies ajuden a proporcionar informació sobre mètriques de nombre de visitants, percentatge de rebots, font de trànsit, etc.
Galeta
Durada
Descripció
_ga
2 anys
La galeta _ga, instal·lada per Google Analytics, calcula les dades de visitants, sessions i campanyes i també fa un seguiment de l'ús del lloc per a l'informe d'anàlisi del lloc. La galeta emmagatzema informació de forma anònima i assigna un número generat aleatòriament per reconèixer els visitants únics.
_gat_gtag_UA_30284735_1
1 minut
Definit per Google per distingir els usuaris.
_gid
1 dia
Instal·lada per Google Analytics, la galeta _gid emmagatzema informació sobre com els visitants utilitzen un lloc web, alhora que crea un informe analític del rendiment del lloc web. Algunes de les dades que es recullen inclouen el nombre de visitants, la seva font i les pàgines que visiten de manera anònima.
Les galetes de publicitat s'utilitzen per oferir als visitants anuncis i campanyes de màrqueting rellevants. Aquestes galetes fan un seguiment dels visitants als llocs web i recullen informació per oferir anuncis personalitzats.
Galeta
Durada
Descripció
fr
3 mesos
Facebook estableix aquesta galeta per mostrar anuncis rellevants als usuaris mitjançant el seguiment del comportament dels usuaris a través del web, en llocs que tenen píxel de Facebook o connector social de Facebook.
Altres galetes no categoritzades són aquelles que s'estan analitzant i encara no s'han classificat en una categoria.
Galeta
Durada
Descripció
bp-activity-oldestpage
sessió
Aquesta galeta l'estableix el proveïdor Buddy Press. Aquesta cookie s'utilitza per emmagatzemar la informació quan es navega per les pàgines. Ajuda a proporcionar un "botó de càrrega més".