Cançons i melodies occitanes del segle XVIII

El 20 de maig es va celebrar un concert de cançons i melodies occitanes del segle XVIII a Santa Coloma de Marata, al Vallès Oriental. Va ser ofert pel duet Fononèsia, format per la soprano catalana Mireia Latorre i el viola de gamba Peter Krivda, que són músics que es dediquen a l’estudi i recerca de la música antiga. La música occitana del segle XVIII és encara de les més desconegudes.
En el concert ens van oferir una selecció de cançons dels Pirineus, que són cants bearnesos recopilats l’any 1869 pel tenor Pascal Lamazou el qual va rebre grans elogis de Frederic Mistral per haver fet “una obra nacional, nacional per al Bearn i per a tot el Midi”.
Una de les cançons que el públic va celebrar amb més entusiasme va ser L’éloge du cabaret. Es tracta d’una cantata burlesca en llenguadocià datada l’any 1778 i d’autor anònim, amb un estil que recorda l’òpera italiana, amb àries curtes que s’alternen amb recitatius volent imitar l’òpera seriosa. El més sorprenent d’aquesta cançó és que essent escrita en llenguadocià es va publicar a París.
Peter Krivda va tocar peces de música d’El manuscrit de Foix, manuscrit de principis del segle XVIII descobert e 1997 pel musicòleg Jean-Christophe Maillard. És un recull de temes de compositors de l’època com Marin Marais, Roland Marais o J.Ph. Rameau, fet per a viola de gamba.
Més de cent persones omplien l’església, un cop acabat el concert, el públic va demanar més d’una repetició als músics.
Com cada any, hi ha hagut l’assistència i col·laboració del CAOC.
[mudslide:picasa,0,caoc.cat,5775027569245999937]